Gezond eten en de feestdagen. Gaat dat samen? Jazeker! Het is allemaal gelukkig niet zo moeilijk. In deze blog geven we je tips hoe je gezond de feestdagen kunt doorkomen.

Lekker blijven bewegen
In onze blog over bewegen had je al gelezen dat bewegen goed is voor onze gezondheid. Ook tijdens de feestdagen is het heel belangrijk om voldoende te bewegen, hoe verleidelijk het misschien ook is om op de bank te blijven hangen. Toch is het heel verstandig om na de kerstbrunch of avondeten even een half uurtje te wandelen. Of fiets even naar de supermarkt voor de laatste kerstinkopen! Alle kleine beetjes helpen.

Start de maaltijd gezond
Eet een salade of een soep voordat je begint aan het hoofdgerecht. Hierdoor is je maag al wat gevuld en is de kans groter dat je minder van het hoofdgerecht en dessert eet. Denk je slim te zijn door maaltijden over te slaan overdag? Doe dat liever niet, want dan is de kans groter dat je tijdens het avondeten twee keer zoveel eet.

Slaap voldoende?
Wat!? Slapen als tip? Jazeker, want slaap en rust is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid en vooral in de decembermaand; een maand waarin je vaak wat meer stress hebt. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt en goed slapen zorgt er ook voor dat je fitter bent. Zo kun je beter omgaan met stressvolle situaties. Zo ga jij zonder stress het nieuwe jaar in!

Gezond de feestdagen Slapen 1024x681 - Gezond de feestdagen door

Wees matig met alcohol
Tuurlijk, een glaasje alcohol kan geen kwaad. Je kunt dit ook met een gerust hart nemen. Drink wel met mate. Neem in plaats van een glas alcohol bijvoorbeeld een glaasje met bruisend water waar je een citroentje of wat munt aan toevoegt. Zo heb je toch een feestelijk glaasje, zonder extra calorieën.

Plannen
Bedenk voordat de feestdagen beginnen wat je wilt gaan eten door vooraf een boodschappenlijstje te maken. Koop dan ook niet meer dan wat er op het lijstje staat! Op deze manier voorkom je dat er teveel (lekkers) op tafel staat en word je minder verleid tot snoepen.

Kies voor kwaliteit
Hartstikke leuk een tafel vol met eten, maar kies liever voor voeding van goede kwaliteit. Bestaan de feestdagen wel uit ongezonde producten, maak de porties dan kleiner.

Uiteraard is het ook de bedoeling dat je geniet van de feestdagen! Een dagje een keer iets meer eten is geen probleem, maar zorg er dan voor dat de volgende dag een balansdag wordt. Op deze manier compenseer je de dagen dat je net iets meer gegeten hebt, en hoef je na de feestdagen niet bang te zijn voor de weegschaal.

Bonusrecept: Gezonde chocolademousse met drie ingrediënten

Gezond de feestdagen Recept 1024x683 - Gezond de feestdagen door

Ingrediënten (voor 2 personen)

  • 1 rijpe banaan
  • 1 rijpe avocado
  • 25 gram (rauwe) cacaopoeder

Prak de banaan met een vork en schep dit in een kom. Snij de avocado doormidden, verwijder de pit en lepel het vruchtvlees uit de schil. Voeg het vruchtvlees bij de banaan in de kom. Doe als laatste de cacaopoeder erbij en mix het met een staafmixer of vork tot een gladde mousse. Schep de mousse in een mooi glas. Voeg eventueel nog wat vers fruit toe om het af te maken.

Energie                                288    kcal
Eiwit                                         4,7 gram
Vet                                          20,4 gram
Waarvan verzadigd               3,7 gram
Koolhydraten                       16,3 gram
Vezels                                      9,4 gram