70 partijen ondertekenen het Nationale Preventieakkoord

Afgelopen vrijdag ondertekenden minister Stef Blok van Volksgezondheid en zo’n 70 maatschappelijke organisaties en bedrijven het Nationale Preventieakkoord. Doel van het akkoord is dat Nederlanders gezondere keuzes maken, waardoor ze minder ziek worden, minder zorg nodig hebben en het goede voorbeeld geven aan hun kinderen.

Naast alle maatregelen om het tabak- en alcoholgebruik tegen te gaan, worden er ook verschillende maatregelen genomen om overgewicht tegen te gaan. Dit is volgens het akkoord een van de belangrijkste volksgezondsheidsproblemen die er zijn. Zo had in 2017 bijna de helft van de volwassen Nederlanders overgewicht of obesitas. Hoewel het door de vele verschillende factoren lastig is hier iets aan te doen, hebben de deelnemers aan het akkoord de volgende maatregelen afgesproken:

  • Meer voorlichting over de Schijf van Vijf (model voor gezond voedingspatroon)
  • Supermarkten moeten klanten verleiden om de gezonde producten te kopen
  • Scholing medewerkers versafdelingen over gezonde voeding
  • Drinkwater moet gemakkelijker beschikbaar zijn. Meer watertappunten op scholen.
  • Afspraken maken over minder calorieën in producten
    • Suiker in suikerhoudende zuivelproducten moet 5 procent extra omlaag
    • Koek, chocola en snoep moet in kleinere porties worden aangeboden
    • Suikergehalte frisdranken moest al 15 procent omlaag, daar komt nog 10 procent bij
  • In 2020 hebben 950 sportkantines (de helft) een gezond aanbod
  • Attractieparken gaan inzetten op een gezonder aanbod
  • In 2025 is het voedingsaanbod in helft ziekenhuizen gezond, in 2030 in alle ziekenhuizen
  • Lopen en fietsen naar werk of school wordt gestimuleerd.

Hier ligt duidelijk ook een belangrijke rol voor onderwijscateraars, zo vindt Van Leeuwen Catering. Vicky Verschuuren, manager Gezond- en Duurzaamheid: “Net als in supermarkten moeten wij onze klanten verleiden gezonde producten te kopen. Wij hebben in onze schoolkantines een aanbod dat voor minimaal 80 procent bestaat uit gezondere producten, en hopen dit in de nabije toekomst nog verder uit te breiden. Daarnaast leren wij onze volgers via social media meer over gezonde voeding en stimuleren wij het drinken van water. Zo gaan we samen op weg naar een gezondere samenleving!”