Onderzoek naar plantaardige eiwitten in het basisonderwijs

Hoe kunnen we kinderen op een leuke en haalbare manier laten kennismaken met meer plantaardige eiwitten? En hoe denken ouders, scholen en leerlingen zelf over gezond en duurzaam eten?
Om daar antwoord op te krijgen doen Van Leeuwen Catering en het Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool samen onderzoek.

De Gezondheidsraad adviseert om toe te werken naar een voedingspatroon waarin 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk. Die verschuiving is niet alleen goed voor onze gezondheid, maar ook voor het milieu en een duurzame toekomst.

Waarom dit onderzoek?

Kinderen brengen een groot deel van hun dag door op school. Daar ligt een prachtige kans om gezond eetgedrag aan te leren. Via dit onderzoek willen we inzicht krijgen in hoe ouders, scholen en kinderen denken over voeding, gezondheid en duurzaamheid.
We vragen bijvoorbeeld:

  • Wat eten kinderen meestal tijdens schooldagen?
  • Hoe kijken ouders aan tegen plantaardige alternatieven?
  • Wat hebben scholen nodig om gezond en duurzaam eten makkelijker te maken?

De resultaten helpen ons om praktische ideeën en tools te ontwikkelen waarmee scholen en ouders kinderen kunnen stimuleren om vaker voor plantaardige eiwitten te kiezen.

Uw mening telt

Door de vragenlijst in te vullen helpt u mee aan een gezondere en duurzamere toekomst voor onze kinderen.
🕓 Het invullen kost slechts 5 tot 10 minuten
🔒 Alle antwoorden worden vertrouwelijk verwerkt
📚 De gegevens worden alleen gebruikt binnen het project Kleurrijke Eiwitten in het basisonderwijs

U kunt op elk moment stoppen met invullen;deelname is volledig vrijwillig.

Doe mee!

👉 Klik hier om de vragenlijst in te vullen  https://forms.gle/Hs2djQoquj8YetmT7

Hartelijk dank voor uw tijd en bijdrage! Samen maken we gezond en duurzaam eten op school de gewoonste zaak van de wereld!

Margriet Lerink-Mulderink – Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling, Opleiding Voeding en Diëtethiek, De Haagse Hogeschool
Miranda de Hei – Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling, De Haagse Hogeschool

Leave A Comment