Na water is thee de meest gedronken drank ter wereld1. In Nederland drinken wij gemiddeld per dag per persoon bijna 1 liter thee, wat al gauw neerkomt op bijna drie koppen thee per dag2. Thee (zonder suiker) staar in de Schijf van Vijf. Het advies voor volwassenen is om drie koppen zwarte of groene thee per dag te drinken3. Maar waarom is thee nou zo gezond? En waarom wordt juist groene of zwarte thee aangeraden? Lees het in de blog van vandaag!

Er bestaan veel verschillende soorten thee. Thee die gemaakt is van gedroogde bladeren van de theeplant Camelia Sinensis is verkrijgbaar in verschillende soorten, zoals zwarte thee, groene thee, vruchtenthee en Earl Grey. Kruidenthee is officieel geen thee, maar een aftreksel van gedroogde planten, kruiden en/of specerijen zoals kamillethee, rozenbottelthee, pepermuntthee, rooibosthee en zoethoutthee3. Van de kruidentheeën zoethoutthee en sterrenmix moet je niet te veel drinken, omdat het stofje glycyrrhizine dat in deze theeën zit, de bloeddruk kan verhogen4.

Cafeïne in thee

Cafeïne komt ook voor in thee en wordt ook wel theïne genoemd5. Hoeveel cafeïne er in zit hangt af van de soort thee, hoe sterk de thee is gezet en de grootte van de kop. Zwarte thee en groene thee bevatten gemiddeld 30 milligram cafeïne in een kopje van 125 milliliter. In kruidenthee zit geen cafeïne.

Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder negatieve effecten te verwachten, je overschrijdt deze grens namelijk niet snel. Voor kinderen is het een ander verhaal: onder de 13 jaar mag je een à twee kopjes thee nemen en boven de 13 jaar niet meer dan vijf kopjes thee per dag. Alleen in kruidenthee zit geen cafeïne, dus hiervan kan wel meer gedronken worden. Maar let wel op met de inname van zoethoutthee en sterrenmix!

Gezondheidseffecten

Groene thee en zwarte thee (zoals Earl Grey) zijn goed voor de gezondheid en bevatten bioactieve stoffen zoals flavonoïden (antioxidanten). Groene of zwarte thee drinken verlaagt de bloeddruk en verkleint de kans op een beroerte.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat groene thee positieve effecten heeft bij een breed scala aan aandoeningen, zoals verschillende soorten kanker, hartaandoeningen en leveraandoeningen. Veel van deze gunstige effecten van groene thee zijn gerelateerd aan het antioxidant catechine6. Het drinken van drie koppen groene thee per dag kan gunstige effecten bieden bij obesitas en diabetes type 2 en kan de kans op hart- en vaatziekten verminderen6.

Dus neem vooral lekker een kopje thee! Hartstikke gezond en lekker!

marisa harris 596676 unsplash 766x1024 - Hoe gezond is thee?

Bronnenlijst:

  1. Daniel Stone. The World’s Top Drink. https://www.nationalgeographic.com/people-and-culture/onward/2014/04/28/the-worlds-top-drink/ (Geraadpleegd op 15 april 2019)
  2. Oliver Smith. Which country drinks the most tea? The answer might surprise you. https://www.telegraph.co.uk/travel/maps-and-graphics/tea-consumption-per-capita/ (Geraadpleegd op 15 april 2019)
  3. Thee. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx  (Geraadpleegd op 15 april 2019)
  4. Boganen, K van Hee, H.G.L.M. Grundmeijer. Hypertensie door consumptie van drop en zoethoutthee. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. 2007;151( 51): 2825-2828
  5. Cafeïne. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx  (Geraadpleegd op 15 april 2019)
  6. M. Chacko, P.T. Thampi, R Kuttan, I Nishigaki. Beneficial effects of green tea: A literature review. Chinese Medicine. 2010; 5(13): 1-9.